Vplyv nedostatku spánku na pracovný výkon

Žijeme v dobe , ktorá kladie dôraz na výkon. Stačí si prelistovať ktorýkoľvek obchodný časopis z , na ktorého stránkach sa objavujú príbehy úspešných podnikateľov, ktorí vystačia s štyrmi až piatimi hodinami spánku denne. Ak tajne patríte k veľkým spáčom, pre ktorých je minimálny spánok nevyhnutnou obeťou úspešnej kariéry, mám pre vás dobrú správu – napriek všeobecnému presvedčeniu vám menej ako sedem hodín spánku viac uškodí ako pomôže. V nasledujúcich riadkoch na vám preto poviem nielen o vplyve nedostatku spánku na váš pracovný výkon, ale aj o spôsoboch, ako sa naozaj dobre vyspať.

Prečo máte problémy so spánkom?

Existuje mnoho dôvodov, prečo večer nemôžete zamrkať alebo prečo sa ráno zobudíte ešte viac vyčerpaní, ako keď ste zaspali predchádzajúcu noc. Ak si však odmyslíme vážnejšie zdravotné alebo psychické príčiny, najčastejšie je na vine stres, a to tak z rodinného života, ako aj najmä z pracovného života. K nedostatku spánku však môže dôjsť aj v dôsledku nevhodného životného štýlu alebo prostredia, v ktorom spíte.

Pozor na nedostatok spánku

Hoci nedostatok spánku z času na čas trápi každého z nás , vážny problém nastáva, keď sa postupne prejaví v nedostatku spánku. Poznajú to nielen novopečení rodičia, ale aj všetci tí, pre ktorých sa práca nekončí o piatej popoludní. Ak ste zarytý workoholik, pravdepodobne budete súhlasiť, že je veľmi ľahké upadnúť do rutiny neustálej práce a minimálneho spánku.

Bohužiaľ, spánková deprivácia, výrazný nedostatok spánku, so sebou prináša množstvo vážnych ťažkostí. A či sa nám to páči alebo nie, mnohé z nich majú priamy vplyv na pracovný výkon.  

Vplyv nedostatku spánku na vašu kariéru

Kvalitný spánok je nevyhnutný pre takmer všetky procesy prebiehajúce v našom tele . Bez spánku jednoducho nemôžeme fungovať – ale prvé negatívne účinky sa objavia, keď spíme len minimálne.  

Ako byť produktívny

Zníženie produktivity

Pravdepodobne to dobre poznáte – po dlhom pracovnom dni na stránke ste unavení a máte problémy so sústredením. Udržať dôležitý dátum v hlave je nad vaše sily, nehovoriac o vymýšľaní nových nápadov a inovácií. Práve zníženie celkovej pracovnej výkonnosti a produktivity počas pracovného dňa je najčastejším neduhom nedostatočného spánku. Obetovanie niekoľkých hodín spánku navyše pre prácu navyše sa síce môže zdať zmysluplné, ale v skutočnosti je to kontraproduktívne. Čísla hovoria jasnou rečou – len o hodinu a pol menej spánku v noci znižuje našu bdelosť a schopnosť rýchlo reagovať až o 32 %. 

Ak teda chcete podať čo najlepší výkon na stránke , skúste vymeniť prácu do noci za osem hodín spánku. Sami uvidíte, že sa budete prebúdzať plní energie, ktorá vám umožní zvýšiť produktivitu počas dňa.

Tip na článok

Pracujete z domu? Potom pre vás bude užitočný článok Spánok a homeoffice, v ktorom sa zameriavame na kvalitu spánku pri práci doma.

Zdravotné problémy

Bohužiaľ, nedostatok spánku neohrozuje len pracovnú produktivitu a schopnosť sústrediť sa a koncentrovať. Najmä pri dlhodobom nedostatku spánku trpí vaše zdravie, čo môže ovplyvniť aj váš pracovný výkon. Hoci sa nedostatok spánku môže spočiatku prejaviť zhoršenou imunitou a častými virózami, čo vedie k väčšiemu počtu dní práceneschopnosti, časom môže viesť k rozvoju závažnejších ochorení, ako sú cukrovka, obezita alebo srdcové choroby

Náchylnosť na stres 

 Jedným z najčastejšie skloňovaných pojmov v súvislosti s nedostatkom spánku je stres. A niet divu – stres môže byť príčinou aj dôsledkom nedostatku spánku. Mnohé štúdie ukazujú, že nedostatok spánku znižuje našu odolnosť voči stresovým situáciám. V súvislosti s týmto sa zvyšuje aj náchylnosť k prehnaným reakciám na stresové podnety, podráždenie a hnev. 

Jednoducho povedané, pri dlhodobom nedostatku spánku sme ďaleko od výbuchu alebo nervového zrútenia, ktoré môže mať ďalekosiahle následky v niektorých profesiách. Ak teda chcete zvládnuť problémy s chladnou hlavou, začnite v prvom rade dostatkom spánku. 

Zvýšenie rizika pracovného úrazu

Ak opustíme oblasť zamestnaní, v ktorých pracujeme predovšetkým hlavou, a pozrieme sa na manuálne činnosti, je potrebné upozorniť aj na zvýšené riziko pracovných úrazov. Nedostatok spánku vedie k strate koncentrácie, ktorá je kľúčová pre bezpečné správanie na pracovisku. Ďalší dôvod, prečo by mal byť kvalitný spánok absolútnou prioritou. 

Výhody kvalitného spánku pre pracovný výkon

 Aby sme však neboli len negatívni, pozrime sa na celú problematiku z iného uhla pohľadu. Kvalitný spánok nám môže priniesť množstvo významných výhod v kariérnej a pracovnej oblasti. Nielenže sme schopní dosiahnuť maximálne výsledky, ale výrazne sa znižuje aj riziko pracovného vyhorenia. Výrazne sa zvyšuje aj miera, do akej sme schopní odhadnúť a racionálne zvážiť riziká našich rozhodnutí. 

Za zmienku stojí aj to, že s dostatkom spánku je na pracovisku výrazne viac pozitívnych vzťahov, čo má za následok   lepšiu pracovnú atmosféru a celkovo vyšší výkon pracovného tímu. 

Koľko hodín spánku pre maximálny pracovný výkon?

Samozrejme, vyvstáva otázka, koľko hodín by sme vlastne mali spať.  Hoci určite existujú ľudia, ktorí si vystačia s minimom spánku, v prevažnej väčšine prípadov potrebujeme aspoň sedem hodín nepretržitého spánku. Počas spánku prebieha niekoľko spánkových fáz a cyklov, ktoré sú absolútne kľúčové pre telesnú a duševnú regeneráciu. Ak sa pravidelne zbavujeme jedného z cyklov , zdravotné a psychické ťažkosti na seba nenechajú dlho čakať. 

Zároveň treba dodať, že aj so spánkom sa to dá prehnať. Ak pravidelne spíte viac ako deväť hodín, produktivita práce na môže začať klesať. Nadmerný spánok zvyčajne vedie k podobným dôsledkom ako nedostatok spánku, t. j. k zníženej schopnosti sústrediť sa a koncentrovať. 

Ako lepšie spať?

Možno so mnou budete súhlasiť – dostatok spánku je skutočne kľúčom k vyššej produktivite práce. Čo však robiť na v prípade, že v noci jednoducho nemôžete zaspať alebo vás trápi nekvalitný a prerušovaný spánok? Na stránke je v prvom rade potrebné vylúčiť hlbšiu zdravotnú príčinu. Ak však netrpíte žiadnymi vážnymi zdravotnými problémami, skúste sa zamerať na tri kľúčové oblasti, ktoré majú významný vplyv na kvalitu vášho spánku: váš životný štýl, prostredie, v ktorom spíte, a hygienu spánku. Pomôcť vám môže aj článok Ako lepšie spať.

Životný štýl

Základom kvalitného spánku je zdravý spánkový režim. To zahŕňa pestrú stravu bohatú na potrebné vitamíny, minerály a makroživiny, ako aj dostatok pohybu. Snažte sa tiež začať deň zdravými raňajkami. Zároveň je potrebné nezabúdať na dostatočný odpočinok a relaxáciu, ktoré pomôžu minimalizovať účinky stresu.

prostredie, v ktorom spíte

Nemali by ste však zanedbávať prostredie, v ktorom sa snažíte zaspať. Mala by byť tichá a bez zbytočných rušivých vplyvov. Kľúčová je aj úplná tma, ktorá pomáha tvorbe spánkového hormónu melatonínu. 

Hygiena spánku

Najväčším nepriateľom tvorby melatonínu je modré svetlo vyžarované displejmi a obrazovkami. Preto sa na stránke snažte obmedziť prácu na počítači, notebooku alebo mobilnom telefóne aspoň dve hodiny pred spaním. (spankova hygiena) Zistíte, že po polhodine strávenej nad dobrou knihou alebo zaujímavým článkom v obľúbenom časopise sa vám bude zaspávať oveľa ľahšie.

Spánok a produktivita v práci

 

Zdroje

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4610176/

https://www.forthealthcare.com/wp-content/uploads/2014/06/sleep-deprivation-and-work-performance.pdf

https://www.sleepfoundation.org/sleep-hygiene/good-sleep-and-job-performance

https://happierhuman.com/wp-content/uploads/2012/12/39359302.pdf

https://shareok.org/bitstream/handle/11244/10396/FinalDissertation.pdf?sequence=2

Similar Posts

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *