Ako sa zbaviť nespavosti

Mnohí ľudia nespavosť bagatelizujú. Ide však o pomerne závažný problém, ktorý bežne riešia lekári alebo psychológovia, preto sa pri riešení tohto problému nebojte vyhľadať odbornú pomoc. Liečba nespavosti je však beh na dlhú trať, najmä preto, že príčina problému je u každého človeka iná. 

Existuje však niekoľko základných tipov a rád, ako sa vyrovnať s nespavosťou a konečne si kvalitne oddýchnuť, po čom ste túžili. Základom je správna hygiena spánku a životný štýl (ako lepšie spať). V tomto článku sa spoločne pozrieme na to, čo je potrebné pre kvalitný spánok a aké sú príčiny a možnosti liečby nespavosti. 

Ako rozpoznať nespavosť?

Ak máte problémy so zaspávaním niekoľko dní po sebe alebo ste sa počas noci niekoľkokrát zobudili, nemôžeme ešte hovoriť o nespavosti. Ide o dlhodobý a opakujúci sa problém. Nespavosť sa prejavuje neschopnosťou rýchlo zaspať a častým prebúdzaním počas noci. Niekedy sa človek trpiaci nespavosťou zobudí uprostred noci, keď sa jeho spánok skončí, pretože nedokáže znovu zaspať.

Dôsledkom je neustála únava a malátnosť. Človek je počas dňa podráždený, má zlú náladu a zníženú schopnosť sústrediť sa. Ak sa nespavosť vyskytuje dlhší čas po sebe, môže viesť k vážnym psychickým problémom, ako sú depresia alebo úzkosť, alebo napríklad k poruchám pozornosti, ktoré vám bránia v riadení vozidla alebo obsluhe strojov.

Príčiny nespavosti

Spánku môžu brániť desiatky vecí. Často nie je ľahké zistiť, prečo človek trpí nespavosťou. V tomto prípade je vhodné obrátiť sa na psychológa, ktorý vám pomôže nájsť príčinu. 

Za nespavosť sú najčastejšie zodpovedné tieto faktory:

  • Zlý a nezdravý životný štýl
  • Depresia a psychické problémy
  • Problémy v osobnom živote a veľa stresu
  • Bolesť
  • Vek (s vekom sa znižuje potreba spánku a môže sa objaviť aj nespavosť)
  • Narušenie prirodzeného biorytmu („námesačnosť“, jet lag, …)
  • Choroba
  • Nedostatok fyzickej aktivity počas dňa
  • Nevhodné prostredie na spanie

Typy nespavosti a ich riešenia

Existujú 3 typy nespavosti, ktoré sa delia najmä podľa dĺžky trvania problému.

  • Prechodná nespavosť – ide len o dočasný stav spôsobený nárazovým faktorom (napr. bolesť zubov, stres zo životnej udalosti atď.). Zvyčajne netrvá dlhšie ako jeden týždeň a zmizne spolu s odstránením príčiny, ktorá je nám známa. V tomto prípade nie je potrebné vyhľadať lekársku pomoc. Je dobré pokúsiť sa upokojiť, oddýchnuť si nielen fyzicky, ale aj psychicky. Môžete tiež využiť bylinné čaje na spanie, aromaterapeutické produkty alebo CBD olej na spanie, ktoré vám pomôžu cítiť sa lepšie. Ak príčinou nie je stres, ale bolesť, vyriešte ju čo najskôr a o nespavosti nebude ani reči.
  • Akútna nespavosť – tento stav zvyčajne netrvá dlhšie ako jeden mesiac. Príčiny nespavosti môžu, ale nemusia byť jasné. V každom prípade je vhodné poradiť sa s lekárom, aby sa vylúčili vážnejšie príčiny nespavosti a aby sa zabezpečilo, že nedostatok spánku so sebou neprináša iné zdravotné problémy.
  • Chronická nespavosť je dlhodobý a závažný stav, ktorý si skutočne vyžaduje lekársku pomoc. Najčastejšími príčinami chronickej nespavosti sú psychické problémy a ochorenia, ktoré sa môžu zhoršiť nedostatkom kvalitného odpočinku. Chorý by nemal váhať s vyšetrovaním a hľadaním skutočnej príčiny nespavosti.

Hlavná zbraň – hygiena spánku

Ak máte problémy so spánkom, prvým krokom by mala byť prísna spánková hygiena. Medzi jeho pravidlá patrí najmä dodržiavanie denného režimu chodenia spať a vstávania približne v rovnakom čase. Nielen pre spánok je dôležitý zdravý životný štýl a absencia alkoholu, kofeínu, nikotínu a iných návykových látok, ktoré negatívne ovplyvňujú kvalitu spánku. Posledné jedlo by ste mali zjesť 2 hodiny pred spaním a vždy len ľahké jedlá. 

Mastné a tučné jedlá sú náročné na trávenie a telo spotrebuje všetku energiu. Dôležité je tiež mať dostatok pohybu počas dňa, chodiť spať unavený, ale nie preťažený. Spacia miestnosť by mala byť tmavá, bez rušivých vplyvov, dobre vetraná a s ideálnou teplotou. Súčasťou správnej spánkovej hygieny je aj dobrý výber matraca a vankúša; nepohodlné miesto na spanie vedie k neustálemu prebúdzaniu.

Zbavte sa stresu a naučte sa upokojiť

Stres, depresia, úzkosť – tieto psychické problémy sú azda najčastejšími príčinami nespavosti. Niekedy je naozaj ťažké sa ich zbaviť a niekedy to nedokážete ani sami. Je však dobré, ak sa vám pred spaním podarí s týmito „démonmi“ aspoň čiastočne bojovať. Môžete vyskúšať niektorú z foriem meditácie alebo jogy, ktoré pri pravidelnom cvičení môžu pomôcť upokojiť myseľ. Ale robte to, čo vás robí šťastnými a spokojnými. Prečítajte si knihu, dajte si horúci kúpeľ plný peny, venujte sa pleteniu, maľovaniu alebo inej upokojujúcej činnosti, ktorá vás správne naladí na pokojný spánok. Nie vždy je potrebné užívať lieky, či už na psychické problémy alebo na spanie – musíte sa len naučiť pracovať sami so sebou.

Zabudnite na lieky a vyskúšajte bylinky

Napriek tomu lieky a tabletky na spanie nie sú vždy potrebné.. Bylinky sú tiež bežnou pomôckou pri nespavosti. Ich pozitívne účinky sú známe už stáročia a napriek veľkému rozvoju medicíny sa k nim ľudia často vracajú. V lekárňach je k dispozícii množstvo bylinných komplexov vo forme tabliet alebo sirupov. Často sú však účinnejšie v čistej forme, z ktorej sa najčastejšie pripravujú čaje. Medzi rastliny, ktoré sú vhodné na podporu kvality spánku, patrí medovka, mučenka, chmeľ a levanduľa. Posledná spomínaná bylina sa hojne využíva aj v aromaterapii. Stačí si na vankúš nakvapkať malé množstvo levanduľových esenciálnych olejov a olejčekov a váš odpočinok bude určite oveľa lepší.

Similar Posts

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.