Ako rýchlo zaspať bez počítania oviec

Patríte k tým šťastlivcom, ktorí zaspia hneď, ako si ľahnú, alebo sa v posteli prehadzujete a nemôžete zaspať? Bohužiaľ, s týmto problémom sa stretáva čoraz viac ľudí. Môže za to hektická doba, stresujúce prostredie, dokonca aj moderné technológie. Ak sa čas zaspávania neustále predlžuje a tento problém vás trápi dlhodobo, môžu sa k nedostatku spánku pridať rôzne zdravotné a psychické problémy.

Kvalitný a dostatočný odpočinok je preto nevyhnutný pre telesnú a duševnú pohodu. Existuje mnoho dôvodov, ktoré vedú k nespavosti, takže nasledujúce tipy vám pomôžu zistiť, kde je problém, skrátiť spánok na optimálnu dĺžku a ráno sa konečne cítiť oddýchnutý a svieži!

Počítanie oviec dlho do noci? S týmito tipmi zaspíte za chvíľu!

Tipy, ako rýchlo zaspať

Choďte spať v rovnakom čase

Správne nastavené vnútorné hodiny sú dôležitejšie, než sa na prvý pohľad zdá. Podľa nich sa neriadi len spánok, ale aj fungovanie niektorých vnútorných orgánov, čo môže viesť k zdravotným problémom. Stanovte si preto pevný denný režim, aspoň čo sa týka spánku, a choďte spať vždy v rovnakom čase. Rovnako by sme mali vstávať v rovnakom čase. Po čase si telo na tento režim zvykne a únava alebo prebudenie prichádza vždy v rovnakú hodinu.

Nastavenie optimálnej teploty v spálni

Teplota okolia súvisí aj s vnútornými hodinami. V skorších dobách bolo úplne normálne, že v noci bola zima aj v obydlí, a preto je to jeden z ukazovateľov pre telo pre nadchádzajúci spánok. Optimálna teplota v spálni je 18 °C, ale ideálna teplota na spanie je individuálna a pohybuje sa od 15 do 19 °C. Nezabudnite na pravidelné vetranie.

Vyhnite sa modrému svetlu  

Modré svetlo je pohromou modernej doby, ktorá naozaj výrazne ovplyvňuje spánok. V mozgu sa nachádzajú centrá spojené s rohovkou oka a vylučovanie spánkového hormónu sa riadi podľa striedania svetla a tmy. Ľudia sú však dnes zvyknutí zapínať večer žiarivky, keď je nedostatok svetla, čo „oklame“ mozog a nedochádza k dostatočnej tvorbe melatonínu. To isté sa deje, keď večer sledujete televíziu, počítač alebo telefonujete. Ich obrazovky vyžarujú tzv. modré svetlo, ktoré má rovnakú frekvenciu ako denné svetlo. Aby ste mohli pokojnejšie spať a rýchlejšie zaspávať, skúste obmedziť osvetlenie a vyhnúť sa akýmkoľvek obrazovkám aspoň dve hodiny pred spaním.

Okuliare vám pomôžu proti modrému svetlu. Najlepšie okuliare s modrým svetlom nájdete v jednom z našich článkov, kde vysvetľujeme, ako fungujú.

Vyčistite si hlavu a vyskúšajte dychové cvičenia alebo jogu

Pred spaním sa snažte upokojiť svoju myseľ. Hoďte všetky pracovné a osobné starosti za hlavu, a ak to nedokážete „len tak“, môžete si pomôcť dychovými cvičeniami alebo jogou. Večerné jogové cvičenia nielenže rozťahujú svaly a krvný obeh, ale aj upokojujú myseľ. Pre lepší účinok ho môžete skombinovať s vyššie uvedeným dychovým cvičením, ktoré sa vykonáva nasledovne:

  1. Vydýchnite všetok vzduch z úst
  2. Zavrite ústa a zhlboka dýchajte 4 sekundy
  3. Teraz zadržte dych na ďalších 7 sekúnd
  4. Opäť rýchlo vydýchnite všetok vzduch z pľúc cez ústa a počítajte do 8.
  5. Výdych a opakujte tento postup aspoň trikrát za sebou

Výber polohy zohráva úlohu

Každá poloha na spanie má svoje výhody a nevýhody. Niektoré sú zdravšie pre pohybový aparát a chrbticu, iné sú pohodlnejšie. Nájdite si takú, v ktorej sa vám bude najlepšie zaspávať. Vo všeobecnosti je najlepšia poloha na spanie na chrbte. Nemusí však byť vhodný pre ľudí, ktorí majú problémy s chrápaním. Ležanie na boku je vraj najlepšie na zaspávanie a správne fungovanie tráviaceho systému. Môže však dôjsť k znecitliveniu končatín a človek sa prebudí s bolesťou ramien a krku. Poloha na chrbte je najlepšia pri chrápaní alebo spánkovom apnoe, ale chrbtica je vo veľmi neprirodzenej polohe a chrbát a krk trpia. Nezabudnite na kvalitné posteľné prádlo a zdravotný vankúš!

Len ľahké jedlo na večeru

Posledné jedlo by ste si mali dopriať najneskôr dve hodiny pred spaním. Okrem toho by to malo byť ľahké a na bielkoviny bohaté jedlo, žiadne mastné alebo tučné potraviny. Vaše telo musí jedlo stráviť, a ak si tesne pred spaním dáte veľkú porciu, strávi ju počas spánku. A spotrebuje značné množstvo energie, ktorá vám potom počas dňa chýba. Od popoludnia by ste tiež mali obmedziť kávu, čierny čaj a sladkosti. Po jedle môžete vyskúšať čaj na spanie. Najlepší čaj na spanie dokáže telo upokojiť a pripraviť ho na spánok.

Preč s mobilným telefónom a hodinami

Neustále sledovanie času vás len rozptyľuje. Odložte mobilný telefón a všetky hodiny z dosahu, neustále počítanie, koľko hodín zostáva do zazvonenia budíka alebo ako dlho ste spali, vám určite nepomôže rýchlo sa dostať do ríše snov, práve naopak!

Similar Posts

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *